Interbestuurlijke verhoudingen

 

In april 2024 publiceerde de Vlaamse overheid een onderzoeksrapport van een team van onderzoekers van de Radboud Universiteit, de Vrije Universiteit en mijzelf over de decentralisatie van arbeidsmarktbeleid in Nederland, Noorwegen en Denemarken:

Marieke van Genugten, Klaartje Peters, Duco Bannink, Johan de Kruijf en Bart Voorn (2024). Decentralisatie van arbeidstoeleiding in drie landen. Inzichten voor Vlaanderen. In opdracht van de VDAB.

 

Het hoofdstuk over Denemarken schetst hoe vanaf 2004, het jaar dat de Deense regering besloot tot ingrijpende bestuurlijke hervormingen, de decentralisatie van beleid en uitvoering op dit terrein verliep. Gemeenten kregen de volledige verantwoordelijkheid voor de arbeidstoeleiding en -bemiddeling van werkzoekenden in Denemarken, uitgevoerd in gemeentelijke jobcenters. Maar voor wie goed keek, was al vanaf het begin duidelijk dat de nationale overheid op diverse manieren greep probeerde te houden op de inspanningen van de gemeenten. Er is al die jaren sprake van een hoge mate van (politieke) bemoeienis en stevige landelijke sturing en toezicht vanuit de nationale overheid. 

 

In januari 2023 bood de minister van BZK ons onderzoeksrapport over effectiviteit en democratische legitimatie van regionale samenwerking aan de 2e Kamer aan: 2022-Peters De Greef Boogers Boogaard-Eindrapport Regionale samenwerking en gemeenteraden.pdf.

 

In februari 2022 bood de minister van BZK ons advies over het uitkeringsstelsel voor gemeenten en provincies aan de 2e Kamer aan: Allers Budding Munneke Peters-Advies uitkeringsstelsel.pdfBinnenlands bestuur schreef erover.

 

Eind 2020 werd ons rapport over de lessen uit 20 jaar decentralisatiebeleid in Nederland openbaar: 2020-Peters cs-Beginselen versus praktijken-Eindrapport doorlichting decentralisatiebeleid.pdf